fbpx

Scrie un comentariu

Proiectul european ”Reabilitarea Sitului Poluat Istoric - Depozit deșeuri periculoase UCT - Poșta Rât din Municipiul Turda” este sub semnul întrebării, iar Turda ar putea pierde circa 17 milioane de euro, bani cu care trebuia decontaminată zona Poșta Rât (Oprișani, peste Arieș), iar pe acel teren urma să se realizeze un spațiu verde, respectiv cel mai mare parc din Turda.

Asta pentru că proiectul era preconizat să se finalizeze în aprilie 2014. Cu toate acestea, s-a bătut pasul pe loc și nu s-a efectuat nici o lucrare, o parte din bani cheltuindu-se pe materiale informative, consultanță și alte cheltuieli care nu țin efectiv de lucrarea în sine.

”Municipiul Turda beneficiază de fonduri obținute în cadrul Programului Operaţional Sectorial Mediu pentru a reabilita un sit poluat istoric. Proiectul cu denumirea „Reabilitarea Sitului Poluat Istoric – Depozit  Deşeuri Periculoase UCT – Poşta Rât" are o valoare totală fără TVA de 81.931.471 RON , din care 80% este finanțat din Fondul European de Dezvoltare Regională, 18% din bugetul de stat, și 2% din bugetul local al Municipiului Turda. Acest proiect va fi implementat într-o perioadă de 33 de luni, și se va finaliza la 10 aprilie 2014”, asta e prezentarea de pe site-ul proiectului, www.postaratturda.ro.

Teoria proiectului era extrem de generoasă: ”Prin acest proiect se dorește decontaminarea sitului și transformarea acestuia într-o zonă verde de utilitate publică. Se va trata solul contaminat și apa subterană, iar solul decontaminat se va acoperi cu un strat de pământ vegetal în care vor fii plantați arbori. După încheierea măsurilor de decontaminare, în vederea asigurării reușitei remedierii, situl Poșta Rât va fi monitorizat pentru o perioadă de 10 ani. Astfel se va limita efectul poluării asupra mediului înconjurător și asupra populației”.

În practică, însă, de mai bine de doi ani se bate pasul pe loc, din cauza faptului că au existat tot felul de probleme la licitație. Problemele, însă, s-au cam rezolvat, însă timpul maxim în care proiectul mai poate fi implementat cu bani europeni (finele anului 2015) obligă administrația locală să urgenteze demararea efectivă a proiectului. Asta în cazul în care nu vrea să piardă banii!

Adresă-avertisment de la câștigătorul licitației

Societatea care a câștigat licitația pentru implementarea acestui proiect, Romabelt Import Export SRL (în asociere cu Geohidroterv Kft), a transmis zilele acestea o adresă în atenția Primăriei municipiului Turda, avertizând că autoritatea contractantă (Municipiul Turda prin Primăria Turda) ”înțelege a întârzia adjudecarea contractului din motive pe care putem doar să le bănuim, periclitând astfel în mod deliberat implementarea proiectului”.

”Solicităm Autorității contractante - Comisiei de evaluare a ofertelor - să procedeze de urgență/imediat, fără alte trageri deliberate de timp, la stabilirea noului rezultat al procedurii și declararea ofertei câștigătoare, în conformitate cu dispozitivul Deciziei CNSC (n.r. Comisia Națională de Soluționare a Contestațiilor) amintită și prevederile legale aplicabile în vigoare și cele ale documentației de atribuire, în condițiile în care a trecut deja o perioadă incredibilă de aproape 22 de luni de la data depunerii și începerea evaluării ofertelor, întârzierile uriașe datorându-se în exclusivitate activităților deliberat ilegale și abuzive ale Comisiei de evaluare din perioada deschiderii și evaluării ofertelor, cenzurate de nenumărate ori de către CNSC și Curtea de Apel Cluj”, se precizează în această adresă.

Dacă se anulează nejustificat procedura de achiziție, vor fi sesizate organele de cercetare penală!

Romabelt Import Export SRL Târgu Mureș dă de înțeles că s-a ajuns în punctul maxim de întârziere al implementării acestui proiect.

”În cazul în care instutuția dvs va insista în continuarea acestui șir lung de ilegalități și abuzuri comise împotriva Asocierii noastre prin a încerca, și de această dată, a eluda, a ocoli, a depăși în mod abuziv sau a interpreta deliberat eronat, în modul devenit deja tipic comisiei de evaluare, prevederile legale și/sau cele ale documentației de atribuire, respectiv a încerca a anula în mod nejustificat procedura de achiziție pentru motivul real că nu poate câștiga ofertantul favorizat de către membrii comisiei de evaluare, Asocierea noastră, în vederea protejării intereselor proprii și a tuturor celorlalți ofertanți care au participat cu bună credință la această procedură de achiziție publică, pe lângă formularea unei noi contestații, va sesiza, fără ezitare de această dată, organele abilitate de cercetare penală, inclusiv Departamentul pentru lupta antifraudă (DLAF) și Direcția Națională Anticorupție (DNA), solicitând investigarea atât a legăturilor dubioase dintre membrii comisiei de evaluare, care au comis ilegalitățile, și/sau a membrilor UCVAP, care au girat ilegalitățile comise, cu ofertantul flagrant favorizat, cât și a prezentei proceduri de achiziție, atâtîn ceea ce privește activitatea de până acum a comisiei de evaluare, cenzurată de nenumărate ori de către CNSC și Curtea de Apel pentru motive grave de ilegalitate și tentative clare de fraudare a acestei licitații cât și a motivelor care stau la baza acestei noi întârzieri deliberat artificiale și nejustificate în procedura de evaluare”, se mai spune în adresa amintită.

Întârzierile au adus proiectul la termenul limită! Ce e de făcut?

Că proiectul trebuia finalizat în aprilie 2014, iar el nici măcar nu a început în ceea ce privește partea practică, asta e deja cât se poate de clar. Conform normelor UE, pentru a beneficia de finanțarea europeană de circa 17 milioane de euro, proiectul ar trebui finalizat până la sfârșitul anului 2015, maxim. În caz contrar, orice lucrare s-ar executa după 2015 ar trebui să se plătească exclusiv de la bugetul local, care nu și-ar permite astfel de cheltuieli.

Pe de altă parte, termenul de efectuare a unor astfel de lucrări s-ar întinde până spre 12 luni. Cu alte cuvinte, aceste lucrări ar trebui demarate cât mai repede, pentru a putea fi terminate la timp și în termen, astfel încât banii europeni să fie absorbiți.

O altă variantă ar fi anularea licitației (la care face referire și Romabelt Import Export SRL, considerând-o abuzivă), însă această variantă nu deschide pespective promițătoare. Asta pentru că, în acest caz, ar exista două variante: renunțarea la proiect sau încercarea de a organiza o nouă licitație.

În cazul în care se renunță la proiect, pe lângă faptul că Turda pierde circa 17 milioane de euro din banii europeni, se mai adaugă și faptul că problema zonei contaminate va rămâne mult și bine, în condițiile necesității unor asemenea sume și în condițiile în care UE nu ar mai finanța același gen de proiect, ca o ”amendă” pentru neimplementarea și ducerea la bun sfârșit a proiectului.

Cealaltă variantă, în care s-ar organiza o nouă licitație, este la fel de iluzorie, pentru că implică o posibilă nouă contestație, iar procedura de organizare în sine a unei licitații, de la zero, implică o perioadă de câteva luni, fără a ține cont de eventualele întârzieri datorate contestațiilor! Iar dacă în prima licitație s-a ajuns la proceduri neîndeplinite după vreo doi ani, de ce s-ar crede varianta că acum s-ar finaliza mult mai rapid, iar lucrările ar putea începe undeva în primăvară?!

Totuși, pe lângă acest aspect, o problemă importantă o reprezintă termenul de realizare efectivă al lucrării. Specialiștii susțin că termenul minim ar fi undeva pe la 10 luni. Cei de la Romabelt spun că vor putea finaliza lucrarea în termen, respectând cerințele caietului de sarcini, propunerea tehnică și prevederile legale aplicabile, până la 20.12.2015. Cu condiția ca lucrurile să se miște efectiv și rapid în direcția punerii în practică a acestui proiect important!

În fața atâtor variabile, rămâne o singură întrebare simplă: vom rata sau nu acest proiect european, care vizează decontaminarea zonei Poșta Rât și transformarea ei într-un parc de agrement?

Care sunt riscurile de mediu?

Riscurile principale, generate de efectele negative ale poluării cu substanțe periculoase, la care sunt supuse atât mediul, cât și populația sunt:

- riscul de contaminare a apei subterane si de suprafață prin spălarea, infiltrarea si migrarea contaminanților de pe depozitul de deșeuri;

- risc pentru sănătatea locuitorilor din vecinătatea amplasamentului prin inhalarea prafului conținând contaminanți antrenați de pe depozit;

- risc pentru sănătatea locuitorilor din apropierea sitului prin contact epidermic sau ingestie directă prin intermediul fructelor/legumelor care asimilează poluantul principal (HCH).

(Având în vedere importanța unui asemenea proiect, vom reveni cu informații privind modul în care se ”mișcă” lucrurile).

viamso feb2019

banner caribic 012019

Se încarcă comentariul... Comentariul va fi reîmprospătat ulterior 00:00.

Fii primul care comentează.

Spune ceva aici...
Renunță
Log in with ( Te înregistrezi pe site? )
sau postează ca vizitator